وقتي واقعيت کم مي آورد


 





 
بهزاد يوسفي/آن زمان ها که پلي استيشن يک روي بورس بود و همه را با فناوري ها و نوآوري هايش تحت تأثير خود قرار داده بود را که يادتان است. آن زمان ها يک بازي اختصاصي وجود داشت به نام توريسمو که همه را شگفت زده مي کرد. البته در آنزمان بازي هاي سبک رانندگي و ريسينگ کم نبودند. از سري هاي معروف NEED FOR SPEED و TEST DRIVERبگيريد تا برسيد به RIDGE RACER همگي بازي هايي بودند در سبک رانندگي اما بين اين همه عنوان خوب و حتي متوسط، اين گرن توريسمو بود که توانست با سبک و سياق جديدش، حساب خود را از بقيه جدا کند. تن ندادن به المان هاي جذاب معمولي که در بازي هاي ديگر باعث جذب بازيکنان مي شد به علاوه رويکرد جديد بازي خيلي زود توانست بازيکنان را به سمت خود بکشاند. گرن توريسمو برخلاف بيشتر بازي هاي هم سبک خود در آن زمان، فان بودن ماجرا را فراموش کرد و با پيش کشيدن بحث شبيه سازي رانندگي واقعي، افق هاي جديدي را براي دوستداران اين سبک از بازي ها به وجود آورد. در اصل گرن توريسمو مثل فيلم هاي مستقل اروپايي بود که در برابر خيل عظيم فيلم هاي پر زرق و برق هاليوودي نه تنها کم نياورد بلکه توانست سري ميان سرها در آورد.

هميشه در اوج
 

در سير تکاملي عنوان هاي گرن توريسمو گيم پلي بازي چندان تغييري نکرده که علتش روشن است. وقتي سبک بازي شبيه سازي واقعي تعيين شده باشد، آن هم در ژانر رانندگي بايد هم تغييرات گيم پلي آن ناچيز و اندک باشد. مگر سازنده تا چه حدي مي تواند روي اين المان مانور بدهد و تغييراتي در آن به وجود بياورد.
در اين سبک از بازي ها شما فقط ديسک بازي را مي گذاريد و بازي را شروع مي کنيد و همچون يک راننده واقعي، ماشين زير پايتان را مي رانيد. اما برخلاف گيم پلي بازي، اين گرافيک آن بود که دچار تحولات گسترده و عظيمي در طول اين 12 سال شد.
قسمت هاي اول و دوم بازي با اينکه براي کنسول پلي استيشن يک ساخته شده بودند اما از بهترين بازي هاي آن کنسول از لحاظ گرافيکي محسوب مي شدند. در آن سال ها سري NEED FOR SPEED از برترين بازي هاي سبک رانندگي بود اما بعد از انتشار اين دو شماره، گرن توريسمو ديگر حرف چنداني براي گفتن نداشت و به همين خاطر راه را به آساني براي آنها باز گذاشت تا شاهد تولد يکي از بهترين بازي هاي اين سبک از هر لحاظ مخصوصا گرافيکي باشيم.
 
با آمدن کنسول هاي نسل هفتم که سر آمد آنها پلي استيشن 2 بود، کمپانيPOLYPHONY DIGITALسازنده سري بازي هاي گرن توريسمو تصميم گرفت به طور جدي تري وارد عرصه بازي سازي شود.
GRAN TURISMO3 که به عنوان فرعي A-SPEC منتشر شد، اولين بازي POLYPHONY DIGITAL روي کنسول جاودان پلي 2 بود که به بازار بازي هاي کامپيوتري آمد. استقبال بي نظير بازيکنان از بازي، آن قدر باور نکردني بود که خود سازندگان بازي هم انگشت به دهان مانده بودند که چه معجزه اي اتفاق افتاده که بازي شان اين همه بازخورد خوبي به همراه داشته. حتي منتقدان سر سخت بازي ها هم نظر کاملاً مثبتي نسبت به بازي داشتند و آن را به عنوان يکي از برترين بازي هاي سال و حتي يکي از بهترين بازي هاي تمام دوران اين کنسول اعلام کردند. ماجرا بيشتر به جايي بر مي گشت که همه چشم ها به آن قسمت خيره شده بود.
گرافيک بي نظير و شگفت انگيز GRAN TURISMO3 آن قدر بازي را به واقعيت نزديک کرده بود که کمتر کسي اين جرات را به خود مي داد تا از آن ايرادي بگيرد يا آن را با بازي ديگري مقايسه کند.
حتي GRAN TURISMO4 که چهار سال بعد ساخته شد، نتوانست محبوبيت اين بازي را تکرار کند. هر چند در نسخه چهارم بازي بيش از 700 ماشين وجود داشت که در مقابل 180 عدد سري قبل، بسيار دهان پرکن تر است اما گرافيک بازي تکان چنداني نخورده بود و همين کافي بود تا بازيکنان کمتر سراغ اين بازي بيايند. اين روند با آمدن رقيب جديدي به نام FORZA از طرف رقيب ديرينه سوني يعني مايکروسافت رنگ جديدي به خود گرفت.
در حالي که عنوان گرن توريسمو به صورت اختصاصي براي کنسول هاي سوني منتشر مي شد، مايکروسافت سعي کرد با رو کردن عنوان فورزا براي کنسولش (ايکس باکس) بازيکنان بيشتري را به سمت خود و محصولاتش جذب کنند. اين رقابت وقتي رنگ جدي تري به خود گرفت که کنسول هاي نسل هفتم هم به بازار آمدند. همه مشتاقان اين سبک از بازي ها منتظر بودند تا ببينند سوني و مايکروسافت در لباس مبدل POLYPHONY DIGITAL و TURN 10 (کمپاني سازنده فورزا) چه مي کنند و کدام عنوان برنده اين رقابت مي شود. قسمت سوم فورزا زودتر از گرن توريسمو آمد و همه چشم ها را به خود خيره کرد. بازي علاوه بر اينکه فروش خوبي داشت، توانست کل بازار را به خاطر بي رقيب بودن از آن خود کند. اما همچنان از منابع رسمي و غير رسمي خبرهاي به تأخير افتادن گرن توريسمو 5 به گوش مي رسيد؛ بازي اي که قرار بود زودتر از فورزا به بازار بيايد آن قدر تأخير خورد تا يکسال ديرتر از رقيب خود وارد بازار شود.

پرطرفدار و پرفروش
 

حالا 13 سالي است که از تاريخ انتشار اولين نسخه اين بازي مي گذرد. در اين زمان بيش از يک دهه اي، نزديک به شش عنوان اصلي و هفت عنوان فرعي منتشر شده که هر کدام آنها توانستند به بهترين بازي هاي زمان خود تبديل شوند. اين بازي ها حتي در عين ناباروري يکي از پر فروش ترين بازي هاي دنباله دار يا FRANCHISE به حساب مي آيند. نسخه GRAN TURISMO3 :A-SPEC که در سال 2001 منتشر شد با فروش 14 ميليون نسخه به پرفروش ترين بازي سبک رانندگي در طول تاريخ بازي ها مبدل شد. پس اينکه بگوييم اين بازي به خاطر شبيه ساز بودنش کم طرفدار است، حرف نسنجيده اي خواهد بود. جدول بالا نشان مي دهد که هر نسخه اين بازي تا به حال چقدر فروش داشته و در چه سالي و روي چه پلتفر مي آمده.
گيم پلي بازي در بخش اصلي آن که GT MODE نام دارد، بسيار گسترده تر از قبل شده. البته المان هاي ثابت آن دست نخورده سر جاي خودش باقي مانده که شامل گرفتن انواع ليسانس هاي رانندگي، مسابقه دادن در انواع مسيرها و با انواع ماشين ها و خريد و فروش ماشين است. اما چيز هاي جديد بازي شامل بخش B-SPEC مي شود که شما در نقش يک مربي مي توانيد به شاگردتان رانندگي کردن را آموزش بدهيد. بخش ويژه اي هم در بازي به نام SPECIAL EVENTS وجود دارد که متناسب اسمش در آن اتفاقات ويژه اي مي افتد که در هيچ جاي بازي يافت نمي شود. نسکار يکي از بخش هاي جذاب اين قسمت است که مي توانيد در پيست هاي مشهور اين گونه مسابقات ماشين تان را برانيد. همچنين در اين قسمت ياد اين گونه مسابقات ماشين تان را برانيد. همچنين در اين قسمت ياد مي گيريد چطور دريافت کنيد، چگونه رتبه هاي خوب آغاز مسابقه را به دست بياوريد و چگونه رانندگي کنيد تا بتوانيد در اين مسابقات پرهيجان برنده شويد. در بخش ديگر SPECIAL EVENTS مسابقات رالي، جذاب تر از همه به نظر مي رسد. رانندگي درجاده هاي برفي، خاکي، بياباني، گلي و در کل جاده هاي غيرانساني مي تواند يکي از بخش هايي باشد که هميشه به آن سرک بکشيد و گرد و خاک درست و حسابي به پا کنيد. به غير از رالي و نسکار، در اين بخش، مسابقات کارتينگ هم در دسترس است و مي توانيد هر از گاهي به برنامه زيباي تاپ گير کلارکسون سر بزنيد و ماشين ها را به شيوه او و دوستانش تست کنيد.

چند نکته که بايد درباره گرن توريسمو 5 بدانيد
 

مهم ترين اتفاق گرن 5 اين است که ماشين هاي پرجزئيات و جذاب و چشم درآور بازي تعدادشان از عدد 1000 هم مي گذرد! باورش سخت است اما اين تعداد ماشين با همه آن چيزهايي که گفتيم فقط در يک ديسک جا شده و شما مي توانيد با کمي تلاش و کوشش تجربه رانندگي با همه آنها را داشته باشيد. در حالي که خيلي از ما آرزوي داشتن يکي از آنها را در سر مي پرورانيم اين بازي با بخشندگي تمام سعي کرده تمام آرزوهاي يک ماشين باز را برآورده کند.
در اين شماره، 71 جاده از قبل طراحي شده وجود دارد که تعدادش بيشتر از هر عنوان ديگري از سري گرن اوريسمو است. در ضن يک ويژگي جديد در بازي وجود دارد که به شما اجازه مي دهد هر جاده اي که دلتان خواست را بسازيد و درآن برانيد. در منوي اصلي بخشي به نام COURSE MARKER وجود دارد که از نامش پيداست به چه کار خواهد آمد. در اين بخش مي توانيد دست به خلاقيت زده و از خودتان يک پيست مسابقه اي بسازيد. اينکه مسير چقدر طولاني باشد، LAP TIME ها کجا قرار بگيرند، سختي پيچ ها چقدر باشد و خيلي چيزهاي ديگر که مربوط به يک جاده خواهد شد در اين قسمت گنجانده شده است. بعد از قرار دادن همه اين نکات مي توانيد جاده ساخته شده را تست کنيد و اگر ايرادي دارد اديت کنيد و بعد از آن دوباره جاده تان را سيو کنيد.
در بخش GT MODE المان پيشرفتي وجود دارد که بعد از هر بار پيروزي لول آن بالا و بالاتر مي رود. هر چه اين لول بالاتر برود، امکانات بيشتري در اختيار شما قرار مي گيرد؛ مثلاً بعد از اينکه لول شما از عدد خاصي عبور کرد، فيزيک بازي دگرگون مي شود و ماشين ها در اثر تصادف با ماشين ديگر يا موانع صدمه مي بينيد. البته ماجراي صدمه ديدن کمي پيچيده تر از اين حرف هاست. ماشين هايي که بر چسب PREMIUM را دارند آثار صدمه را بهتر از ماشين هاي STANDARD نشان مي دهند.
در بخش ARCADE MODE همه چيز طبق نسخه هاي گذشته سر جاي خودش قرار دارد. بازي هاي تک نفره، تايم تريل، دريف و مسابقات آف لاين دو نفره چهار گزينه اي هستند که در اين بخش وجود دارند. در هر کدام از اين سه بخش بازي مي توانيد دست به انتخاب ماشين ها و مسيرهاي مختلف بزنيد؛مسيرهايي که تعدادشان به 35 تا هم مي رسد. در کل اين بخش به شما اجازه مي دهد سريع وارد يک مسابقه شويد بدون اينکه دردسرهاي بخشGT MODE سراغتان بيايد. در بخش مسابقه يک نفره بعد از مشخص کردن لول سختي، مي توانيد ماشين و جاده، تعداد دور مورد علاقه تان را انتخاب کنيد و يک راست وارد بازي شويد تا با چند ماشين ديگر يک مسابقه جمع و جور را تجربه کنيد. در بخش TIME TRIALهم که تکليفتان مشخص است. بايد در اين قسمت بازمان بجنگيد. هر چند بيشتر زمان را در منگنه قرار بدهيد، بيشتر هم مي توانيد رکورد شکني کنيد. بخش DRIFT TRIAL که از نسخه PSP به سري اضافه شده در اين بازي وجود دارد. کساني که مي خواهند رانندگي غيرمعمولي داشته باشند و هيجان بيشتري را احساس کنند، اين بخش را حتماً امتحان بکنند. خوشبختانه برخلاف بيشتر بازي هاي هم سبک در گرن 5 هنوز بخش دو نفره آفلاين وجود دارد. يک دوست، برادر يا هر کسي که مي تواند رقيب خوبي براي اين بخش باشد، جوابگوي نياز شما خواهد بود. يک چيز را هم فراموش نکنيد که در کل بخش هايي که در ARCADE MODE وجود دارند، مي توانيد ماشين هاي گاراژتان را لود کرده و با آنها بازي کنيد.
بخش آن لاين آن به صورت همزمان از 16 بازيکن پشتيباني مي کند که مي توانيد لذت يک بازي رانندگي به صورت آن لاين را در اين بازي ببريد. در اين بخش چند مدل بازي وجود دارد که هر کدام آنها طيفي از مخاطبان را براساس سليقه آنها در بر خواهد گرفت.
منبع:نشريه همشهري دانستنيها ويژه نامه ديجيتال اسفند 89